28.2.09



Daerah Tutong, Sabtu 28 Februari 2009- Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Lela Dato Seri Setia Awang Haji Abdul Rahman bin Dato Setia Awang Haji Mohamed Taib, berserta rombongan, membuat lawatan kerja ke dua buah sekolah di daerah Tutong.
Rombongan memulakan lawatan ke Sekolah Rendah Dato Pemancha Saging, Ukong, Tutong, yang mempunyai keramaian 86 orang murid. Sekolah ini adalah antara 10 buah sekolah rendah di daerah Tutong yang terjejas ketika banjir besar melanda daerah tersebut pada awal Februari lalu.
Ketibaan Yang Berhormat Pehin dialu-alukan oleh Guru Besar SR.DPS Ukong, Cikgu Samihon Bin Hj Kechi. Semasa lawatan tersebut Yang Berhormat Pehin telah menerima penerangan mengenai keadaan sekolah tersebut semasa kejadian banjir itu melanda, dan beberapa perkara yang berkaitan dengan kejadian tersebut juga telah dibangkitkan. Guru Besar Sekolah telah menjelaskan bahawa “Pelan Tindakan” (Standard Operational Procedure - SOP), yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan bagi menghadapi kejadian yang seumpama itu, telah berjaya memberikan keyakinan kepada pihak pentadbiran sekolah untuk melaksanakan tindakan-tindakan bersesuaian dengan baik dan lancar. SOP tersebut adalah mengambil kira aspek-aspek keselamatan dan kesihatan, serta berpandukan kedudukan dan kawasan sekolah masing-masing.

Yang Berhormat Pehin dan rombongan mengambil maklum bahawa semasa banjir besar melanda Daerah Tutong, pihak sekolah juga mendapat bantuan daripada agensi-agensi kerajaan yang lain seperti Angkatan Bersenjata Diraja Brunei, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Pusat Bencana Alam Kebangsaan. Pihak-pihak tersebut sentiasa membuat pemantauan dan memberikan bantuan yang diperlukan dari semasa ke semasa, terutama di kawasan-kawasan yang terjejas, khususnya yang melibatkan hubungan jalanraya.
Dalam lawatan itu juga, Yang Berhormat Pehin dan rombongan telah dibawa melawat bilik-bilik komputer, pembelajaran Bahasa Inggeris Tahun 5, perpustakaan sekolah dan bilik Darjah Pra. Yang Berhormat Pehin menghargai usaha-usaha pihak sekolah yang menjalankan pengajaran dan pembelajaran yang tidak hanya bertumpu di dalam bilik darjah, sebaliknya telah juga melaksanakannya di kawasan sekolah, yang mampu meningkatkan minat dan kefahaman di kalangan para murid.
Kemudian Yang Berhormat Menteri Pendidikan dan rombongan meneruskan lawatan ke Sekolah Menengah Sayyidina ‘Othman, Tutong. Ketibaan rombongan Yang Berhormat Pehin Menteri Pendidikan dialu-alukan oleh Pemangku Pengetua, Cikgu Rosanani Musing. Sekolah ini mempunyai kira-kira 1120 orang pelajar, daripada peringkat menengah bawah hingga tingkatan 6, dan 112 orang tenaga pengajar.
Acara lawatan kerja itu didahului dengan sesi taklimat mengenai pekembangan dan pencapaian akademik sekolah yang disampaikan oleh Pemangku Pengetua Sekolah. Yang Berhormat Pehin telah berbincang dengan Ketua-Ketua Jabatan di sekolah itu mengenai perjalanan sekolah tersebut pada keseluruhannya, dan juga mengenai pelaksanaan SPN21. Dalam kesempatan itu, Yang Berhormat Pehin telah menasihatkan agar setiap pihak mengambil langkah-langkah bersesuaian dan berkesan bagi memastikan para pelajar dapat didedahkan kepada berita-berita semasa, sama ada berita tempatan mahupun antarabangsa, bagi meningkatkan pengetahuan mereka, dan juga untuk memperbaiki kemahiran para pelajar berbahasa Inggeris.
Selepas taklimat tersebut, Yang Berhormat Pehin meninjau ke bilik-bilik darjah, makmal-makmal, perpustakaan dan berkesempatan berinteraksi dengan para guru dan penuntut, di samping melihat secara dekat kemudahan-kemudahan pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah tersebut, khususnya bagi pelaksanaan SPN21. Yang Berhormat Pehin juga berkesempatan menyaksikan pelaksanaan kegiatan kokurikulum, yang merupakan salah satu kewajipan kepada setiap pelajar di sekolah-sekolah menengah di seluruh Negara untuk menyertainya.
Turut serta dalam rombongan ialah Setiusaha Tetap-Setiausaha Tetap, Pengarah-pengarah dan pegawai-pegawai kanan Kementerian

27.2.09

FACEBOOK dan YAHUDI?



SubhanAllah,

Facebook & Yahudi

Adakah anda tahu berkenaan facebook atau mempunyai akaun facebook.?,Rangkaian sosial maya yang semakin berkembang saban hari. Konsepnya sama seperti myspace, friendster, tagged dan pelbagai lagi.

Tetapi, tahukan anda facebook juga adalah salah satu produk dari yahudi.? walaupun bukan produk barangan dan beroperasai secara maya, tetapi ia juga menjana pendapatan yang tidak kurang hebatnya.

Tidak perlu cakap banyak,
jom ,kita baca maklumat lanjut perkaitan antara Facebook dan Yahudi.

Tahukah anda bahawa Facebook telah berjaya mengaut keuntungan sebanyak USD300 juta pada tahun 2008? Ini tidak menghairankan kerana ia disokong oleh 140 juta pengguna aktif di seluruh dunia dan sejumlah 8.5 juta foto dimuat turun setiap hari.
Tahukah anda bahawa pengasas Facebook, iaitu Mark Zuckerberg dilahirkan dalam sebuah keluarga Yahudi-Amerika dan dibesarkan di Dobbs Ferry, Westchester County, New York?
Tahukah anda bahawa Mark Zuckerberg semasa menuntut di Universiti Harvard telah menggodam laman sesawang universiti untuk mendapatkan profail peribadi para pelajar tanpa kebenaran mereka? Maka, adakah jaminan terhadap profail peribadi para pelanggan Facebook tatkala kini beliau adalah merupakan CEO-nya?
Tahukah anda bahawa Majalah Time telah mengiktiraf Zuckerberg dalam ranking ke 52 daripada 101 tokoh sebagai antara ‘tokoh paling berpengaruh dunia 2008′, iaitu sebaris dengan nama besar Barrack Obama dan Dalai Lama?
Tahukah anda bahawa majalah Forbes Top400 telah menyenaraikan Mark Zuckerberg sebagai individu ke-321 terkaya Amerika daripada 400 individu lain pada 2008? Namun apa yang lebih penting, Zuckerberg merupakan individu termuda pernah disenaraikan Forbes, ketika usianya baru mencecah 24 tahun dengan kekayaan peribadi sebanyak USD1.5 billion.
Tahukah anda bahawa Mark Zuckerberg, CEO Facebook adalah merupakan seorang ahli aktif kepada sebuah pertubuhan persaudaraan Yahudi Amerika Utara, Alpha Epsilon Pi Fraternity (AEPi)?

Sedikit Info tentang AEPi:
1) Diasaskan untuk membantu lelaki Yahudi mencari pasangan Yahudinya.
2) Ia juga bertujuan untuk mengekal dan menguatkan hubungan sesama Yahudi diperingkat sekolah tinggi dan di bidang pekerjaan nanti.
3) Mengekalkan idealisme Yahudi supaya terjaga di sudut nilai, etika, dan menyiapkan peserta untuk menjadi pemimpin negara dan organisasi Yahudi pada masa depan dan dalam pelbagai lapangan bidang profesional.
4) Mark Zuckerberg termasuk dalam senarai alumni AEPi yang masyhur namanya.
5) AEPi berkait secara langsung dengan Israel melalui Ikatan Inisiatif Israel
6) AEPi sangat berkait rapat dengan kebanyakan pertubuhan Yahudi/Zionis antarabangsa seperti AIPAC, Hillel, Israel on Campus Coalition, Aish HaTorah, Chabad on Campus, Hasbara Fellowships, B’inai Brith International, Shaare Zedek, Chai Lifeline, Holocaust Museum, dan Gift of Life.
Dan tahukah anda bahawa keuntungan Facebook datang daripada iklan-iklan yang dipapar. Semakin banyak pengguna dan pengunjung Facebook, maka semakin banyak pulalah keuntungannya. Pergi ke manakah pula semua keuntungan tersebut?
----------------------------------------
p/s: Kalau anda baca dari pelbagai sumbar lain dan pelbagai artikel lain, kebanyakkan sumber kewangan akan disalurkan terus kepada israel. Terlalu banyak. So orang-orang israel yang berada di sana jutawan tak ek.?
----------------------------------------

Info ini aku kreditkan terus kepada empunya dimana aku copy info ini..
http://jerungperkasa.com



26 February 2009-BANDAR SERI BEGAWAN, Khamis - Satu program induksi bagi para Guru Besar Sekolah Rendah yang baru dilantik bagi tahun 1429 Hijrah/2009 Masihi berlangsung hari ini di Dewan Takwa, Institut Perkhidmatan Awam, Rimba, Gadong.
Seramai 31 tenaga pakar dan pemudah cara yang terlibat dalam program berkenaan terdiri daripada pensyarah Institut Pendidikan Sultan Hassanal Bolkiah (SHBIE), Universiti Brunei Darussalam (UBD), Pegawai-Pegawai Kenaziran, Jabatan Kenaziran sekolah-sekolah, Kementerian Pendidikan dan Guru Besar yang dikenal pasti sebagai cemerlang dalam pengurusan sekolah.
Program dua hari yang bermula hari ini dan 28 Februari itu antara lain menyentuh mengenai Harapan Bahagian Pendidikan Rendah, Tugas dan Tanggungjawab Pemimpin Sekolah yang disampaikan oleh Awang Aidin Haji Abu Bakar.
Seterusnya penerangan mengenai Program Induksi oleh Hajah Dayang Bollaliza Abdullah Puasa diikuti dengan Kerja Berkumpulan untuk mengenal pasti keperluan (Needs analysis) yang dibantu selia oleh Profesor Madya Dr Hajah Zaiton Hjai Taha (SHBIE).
Selain itu para Guru Besar juga diterangkan mengenai "model dan strategi" bagi pemimpin sekolah yang disampaikan oleh Dr Terry Sullivan dan program hari ini diakhiri dengan Perbincangan Dalam Kumpulan Rancangan bagi Praktikum (Developing Action Research Plan) yang disampaikan oleh Profesor Madya Dr Hajah Zaiton Haji Taha (SHBIE).
Peranan utama Guru Besar sebagai pemimpin sekolah adalah tidak dinafikan lagi, di mana mereka mengepalai seluruh warga sekolah dengan menyediakan kepimpinan profesional dan pengurusan di sekolah sebagai sebuah organisasi pembelajaran.
Mereka dilihat berperanan sebagai penentu kejayaan dalam melaksanakan program pendidikan di sekolah dan dari segi kepemimpinan pengajaran.
Dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan menyatakan untuk membantu para Guru Besar yang baru dilantik melaksanakan tugas dan peranan dengan lebih berkesan adalah antara lain rasional program di adakan.
Program induksi itu juga adalah khusus bagi memperkenalkan para Guru Besar mengenai tugas dan tanggungjawab serta peranan sebagai seorang pemimpin sekolah.
Sebagai langkah permulaan, Bahagian Perkembangan Sumber Tenaga Manusia, Kementerian Pendidikan dengan kerjasama SHBIE, UBD, Jabatan Sekolah-Sekolah dan Jabatan Kenaziran Sekolah-Sekolah mengadakan program seumpamanya.

23.2.09

TITAH HM DI MAJLIS SAMBUTAN JUBLI PERAK HARI KEBANGSAAN-DIAMBIL DARI PELITA BRUNEI ONLINE 23 FEBRUARY 2009

Titah Sambutan Perayaan Jubli Perak Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam



Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah Ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien, Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam Sempena Menyambut Perayaan Jubli Perak Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam 27hb Safar, 1430 / 23hb Februari, 2009
TITAH

KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU’IZZADDIN WADDAULAH IBNI AL-MARHUM SULTAN HAJI OMAR ‘ALI SAIFUDDIEN SA’ADUL KHAIRI WADDIEN, SULTAN DAN YANG DI-PERTUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

SEMPENA MENYAMBUT PERAYAAN JUBLI PERAK HARI KEBANGSAAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

27HB SAFAR, 1430
23HB FEBRUARI, 2009

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Bismillahir Rahmanir Rahim

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alameen Wabihie Nastaeenu ‘Ala Umuriddunya Waddien, Wassalatu Wassalamu ‘Ala Asyrafil Mursaleen, Sayyidina Muhammadin Wa’ala Alihie Wasahbihie Ajmaeen. Waba’du.

Beta bersyukur kehadrat Allah Subhanahu Wata’ala kerana mengizinkan kita dapat menyambut Ulang Tahun Hari Kebangsaan ke-25 dalam suasana aman dan sejahtera. Alhamdulillah kita masih saja menjalani kehidupan yang rukun damai, bersama keluarga dan sahabat handai di Negara yang tercinta ini.

Beta mengambil maklum akan tema Hari Kebangsaan pada tahun ini: Kedewasaan Bernegara.

Sudah suku abad kita merdeka, menandakan, bertapa pantasnya masa bergerak. Dalam masa sepanjang itu, pelbagai kemajuan telah dicapai untuk menambahkan lagi kualiti hidup rakyat.

Pembangunan di negara kita adalah merupakan satu proses panjang yang akan berjalan berterusan. Ia sudah lama bermula, lebih dari 25 tahun sebelum merdeka.

Ianya, telah dan sedang berlangsung di Bumi Permai Darussalam, iaitu sebuah Negara Melayu Islam Beraja, yang dengan izin Allah jua, akan selama-lamanya kekal berdaulat, merdeka lagi demokratik.

Hala tuju pembangunan negara telah dibentuk oleh wawasan, pemikiran serta usaha gigih para negarawan dan cendikiawan negara. Al-Marhum Paduka Ayahnda, Sultan Haji Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien, adalah contoh seorang negarawan ternama sehingga dikenali sebagai Arkitek Brunei Moden.

Salah satu jasa besar Al-Marhum ialah melancarkan Rancangan Kemajuan Negara 5 Tahun Yang Pertama pada tahun 1953. Pelaburan awal, sejumlah $100 juta, adalah merupakan formula yang berupaya mengangkat program pemodenan Brunei dalam skala besar dan skop yang luas.

Pada waktu itu, keseluruhan jalan raya cuma kurang 160 kilometer panjang. Bilangan rumah sangat kecil. Bilangan sekolah sedikit. Hospital ada sebuah, dan belum ramai lagi orang pandai membaca dan menulis.

Al-Marhum dengan budi bicara dan wawasan tersendiri telah menumpukan usaha bagi memenuhi bebrapa keperluan asasi, seperti kemudahan kesihatan dan pelajaran, pembinaan rumah, jalan raya, janakuasa elektrik, sistem perhubungan dan pengembangan industri minyak, pertanian dan perikanan. Rancangan Kemajuan Negara pada keseluruhannya berjaya memberikan kemakmuran dan kesejahteraan untuk rakyat serta penduduk negara ini.

Kesinambungan dari usaha-usaha pembangunan itu, sampai ke era merdeka, telah melakar kemajuan lebih meluas. Ia membawa makna ‘pencapaian lengkap’, apabila kita juga turut memasuki bidang hubungan antarabangsa.

Brunei Darussalam dengan izin Allah, telah menjalinkan hubungan dengan banyak negara di dunia dalam keadaan mesra dan berpesefahaman tinggi.

Kita juga alhamdulillah, telah mempunyai beberapa institusi pendidikan tinggi, turut menikmati telekomunikasi termoden dan lain-lain lagi kemajuan.

Namun untuk merangsang pertumbuhan selanjutnya, kita juga masih perlu untuk mempertingkat usaha bagi perubahan minda dan sikap serta memperkukuh asas-asas moral dan etika yang baik, kearah mencapai prestasi dan kecemerlangan bernegara.

Seperti kita sedia maklum, baru-baru ini negara mengalami bencana agak luar biasa, dimana sebahagian kawasan dilanda banjir, tanah susur, gangguan bekalan eletrik dan sistem perhubungan. Ini, tidak syak lagi, adalah satu cabaran untuk menjadikan sebagai peringatan dan pembelajaran, bagaimana langkah-langkah perlu diambil serta dipersiapkan, bagi sekurang-kurangnya, mengurangkan kesan-kesan kejadian tersebut.

Dasar belajar dan mengenali punca hendaklah dihidupkan terus. Jangan memadai setakat membuat kerja-kerja rutin sahaja, tetapi mesti dicari jawapan-jawapan tepat mengapa ia terjadi, dan kemudian bagaimana mengatasinya?

Satu soalan mudah, misalnya: Mengapakah dahulu tidak berlaku dan sekarang berlaku? Dahulu, dikawasan-kawasan tertentu tidak pernah banjir tetapi sekarang banjir besar? Dahulu tidak berbangkit tanah susur tetapi sekarang banyak tempat yang berlaku tanah susur?

Ini semua, memerlukan jawapan-jawapan tepat yang berfakta, bukannya setakat teori semata-mata.

Berasaskan kedewasaan yang telah kita capai, adalah penting untuk kita mempunyai azam dan persediaan bagi melakukan pembaharuan dan perubahan-perubahan jitu didalam pendekatan mahu pun tindakan.

Kita sedang ingin melihat, diantaranya, pertumbuhan industri bukan minyak meningkat, kemiskinan ditangani, pengeluaran padi dan beras bertambah dengan pertambahan yang melonjak, disamping peranan perkhidmatan awam yang terus menyerlah dan berkesan.

Setiap langkah pembaharuan dan perubahan itu diasaskan kepada Wawasan Brunei, dengan mengambil kira, bukan sahaja kedudukan di dalam negara, malahan juga tren sejagat.

Wawasan turut mengenal pasti keperluan sumber manusia yang berilmu. Ini juga penting, nisbah kita sebuah negara kecil yang mempunyai penduduk, yang juga amat kecil. Sumber manusia berkualiti adalah faktor penentu kepada keupayaan negara untuk menikmati kemajuan secara berpanjangan.

Kerana itu, kita tidak pernah mengabaikan pendidikan. Dasar kita jelas, iaitu ingin melahirkan seberapa ramai para ilmuan, yang mempunyai kemahiran dipelbagai disiplin ilmu, dimana daripada sini, kita mengharapkan juga dapat menyaksikan kemunculan golongan-golongan pemimpin, pemikir dan pengusaha yang berwibawa.

Dalam pada itu, Beta ingin mengingatkan, dasar dan sistem pendidikan kita, tidaklah boleh sama sekali membelakangi nilai-nilai kita yang murni iaitu ugama maha suci serta adat resam bangsa yang luhur.

Akhir sekali, Beta ingin mengambil kesempatan untuk merakamkan penghargaan Brunei Darussalam terhadap negara-negara sahabat, yang sentiasa memberikan kerjasama mereka, khasnya, semenjak Negara Brunei Darussalam mencapai kemerdekaan penuhnya, dan juga sama-sama berganding bahu menyumbangkan apa sahaja perkara yang berfaedah diperingkat serantau mahu pun antarabangsa.

Beta tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada semua peserta dan petugas serta ahli-ahli Jawatankuasa-Jawatankuasa Sambutan Perayaan Ulang Tahun Ke-25 Hari kebangsaan, yang berusaha untuk menjayakan perayaan ini.

Beta juga dengan ikhlas merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua lapisan rakyat, penduduk dan pemimpin yang terlibat, termasuk semua peringkat ahli Perkhidmatan Awam, Pasukan-Pasukan Keselamatan serta mereka yang berkhidmat di sektor swasta, kerana sumbangan mereka terhadap keamanan dan pembangunan negara. Kerjasama rakyat dan keprihatinan Kerajaan, dengan izin Allah Subhanahu Wata’ala jua, telah membawa kemakmuran dan kemerdekaan yang kita nikmati sekarang.

Sekian, Wabillahit Taufeq Walhidayah, Wassalamu ‘Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

20.2.09


Reading Buddies at Mentiri Primary school
More story at
http://sr-mentiri.blogspot.com/


WALAKTAHON PIBG SR.DANAU TUTONG.


Pemangku Pengarah Jabatan Pendidikan Kurikulum, Kementerian Pendidikan mengadakan lawatan kerja
ke Sekolah Rendah OKPB Bukit Sawat pada 19hb Feb 2009
juga telah menyaksikan sendiri proses pembelajaran murid
di kelas-kelas tahun 1 dan 4 .

Berita lanjuta layari blogspot PPK Daerah Belait di
http://ppkdbelait.blogspot.com/

CERITA SEDIH

Harga Sebuah Kereta dan Anak


Ingatlah.... marah mcm mana sekalipun, jgnlah bertindak keterlaluan....kepada semua parents, sebuah kisah untuk dijadikan iktibar dan pengajaran......
Sebagai ibu kita patut juga menghalang perbuatan suami kita memukul, especially pada anak2 yg masih kecil dan taktau apa2 lagi tu.

Mengajar dgn cara memukul bukanlah cara terbaik, mungkin dah sampai masa untuk badan2 kebajikan educate org Brunei untuk praktikkan konsep 'time out' jika anak2 buat salah.

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar - meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah, dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain diluar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya.

Ya... kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit...

'Siapa punya kerja ni?'

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan.. .

'Tak tahu... !'

'Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik si isteri pula.

Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata...

'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, antara setuju dan takut pada suami dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya.

Selepas si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu.

Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, pembantu rumah mengadu kedua-dua belah tangan si anak bengkak. ..

'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya, sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah.

'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas.

'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas.

'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap'
kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor.

Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis.

Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata berkata...

'Abah... Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah... sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.


P/S :-
Jadikanlah cerita ini sebagai renungan kita bersama...
Anak adalah kurniaan Allah. Hargailah anak anda...
Bersyukurlah anda dikurniakan anak olah Allah...
Bagi yang masih belum mempunyai anak, mereka ini amat
menghargai kanak-kanak. .. Bagi anda yang mempunyai
anak curahkanlah kasih anda sepenuhnya kepada
mereka...

1.2.09



EDUCATIONAL BLOG WORKSHOP FOR SCHOOL LEADERS IN TUTONG DISTRICT.
MORE NEWS AT http://ppkdt2blog.blogspot.com/