14.1.09

LaWATAN PEMANGKU MENTERI PENDIDIKAN KE DAERAH BELAIT DAN DAERAH TUTONG




,14 January 2009- Kelancaran perjalanan sesi persekolahan adalah merupakan agenda utama yang difokuskan dan dititikberatkan oleh Kementerian Pendidikan. Ini adalah isu utama ketika lawatan kerja, Yang Mulia Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Mohammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman, Pemangku Menteri Pendidikan berserta rombongan ke beberapa sebuah sekolah rendah dan sebuah sekolah Menengah di Daerah Belait yang dilanda banjir baru baru ini dan juga ke dua buah sekolah rendah di daerah Tutong yang sering dilanda banjir kilat.

Yang Mulia Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Mohammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman, Pemangku Menteri Pendidikan, dan rombongan mengaakan tinjauan pertama ke Sekolah Rendah PSB SOAS, Belait dan seterusnya ke Sekolah Menengah Perdana Wazir Belait. Seterusnya Yang Mulia Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Mohammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman, Pemangku Menteri Pendidikan, dan rombongan membuat lawatan ke Sekolah Rendah Penapar dan SR Panchong di Daerah Tutong.

Di sekolah-sekolah berkenaan Yang Mulia Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Mohammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman, Pemangku Menteri Pendidikan, dan rombongan melihat lebih dekat keadaan dan persekitaran dan kerosakan-kerosakan ke atas kemudahan sekolah-sekolah yang terlibat. Sesi perjumpaan dengan guru-guru besar dan warga sekolah juga diadakan bagi mendengarkan penerangan yang lebih lanjut mengenai sejauh mana kesan banjir tersebut melibatkan infrastruktrt dan kemudahan sekolah dan kelicinan perjalanan sekolah. Turut disampaikan juga sesi taklimat pelan tindakan jika banjir kilat melanda sekolah .

Yang Mulia Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Mohammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman, Pemangku Menteri Pendidikan menekankan betapa pentingnya pihak sekolah untuk mengambil tindakan-tindakan wajar di dalam menangani serta mengawal apa jua permasalahan-permasalahan yang mungkin akan saja timbul dalam keadaan cuaca dan banjir kilat yang tidak didapat dijangkakan. Sebagai langkah berjaga-jaga didalam menghadapi keadaan cuaca yang tidak menentu , pihak sekolah bersama dengan Kementerian Pendidikan telah mengariskan beberapa pelan tindakan yang akan dapat membantu di dalam menanangani dan mengawal keadaan secara teratur dan terancang. Ini adalah selaras dengan tujuan untuk memastikan perjalanan persekolahan tidak akan tergangu dan dpat dikawal dengan sebaiknya.